tirsdag 17. november 2015

Tannlege i Thailand ?

Egentlig mener jeg at Tannhelsetjenesten i Norge burde vært en del av Helsetjenesten. Jeg anser tennene til å være en del av kroppen, og hvis de fungerer godt  når du blir eldre, har det stor betydning  også for din psykiske helse. Det er bra når eldre 'kan bite fra seg' !! Dessuten er tannlegen alt for dyr i Norge. Jeg hører mange si de drar til Sverige for tannbehandling, fordi det er mye billigere. .....og norske tannleger som kjøper utstyr og tjenester fra Sverige selv....

Mitt første besøk hos  tannlegen her i Hua Hin var en konsekvens av en akutt tannverk, og jeg fant ut at det var i hvertfall 3 som kunne se brukbare ut, for 'faranger'.  I Hua Hin ble jeg anbefalt klinikken Cool Smile, med to avdelinger i byen. Jeg valgte den i sentrum.  
Tannlegebesøket ble noe annerledes enn hva jeg hadde tenkt meg. De loset meg gjennom en tropisk hage, med rennende vann, som om jeg befant meg på et spa. Det var to tannleger og to assistenter som vartet meg opp. Etter noen dager med medisiner, var jeg så god som ny igjen.

Kanskje var det fordi min thailandske tannlege ved første besøk antydet at min norske tannlege dessverre ikke var særlig dyktig, og at jeg for min egen del burde skaffe meg en annen. Hun nektet først å tro at tannlegen var norsk. Hun mente han måtte være østeuropeer, at jeg bestemte meg for at: "Dette er nå min  'fast-tannlege"

Jeg er ikke alene om å være «tannlegeturist». I min søken på nettet og blant norske tannleger om noen har noe som helst å utsette på tannbehandling i Thailand, har jeg ikke funnet noen seriøse innvendinger.  Tvert imot har norske tannleger fortalt meg at thailandske kolleger holder et høyt faglig nivå, og er samtidig meget rimelig. Og noen venner som skulle ha: "Teeth Withening" fikk valget mellom thailandsk og svensk, men ble anbefalt svensk ?  (vesentlig rimeligere enn hjemme.)

En tannlegeregningen i Norge ville kommet på nærmere 15000 kroner. I den thailandske badebyen Hua Hin kom den på under 4000. Differansen utgjorde omlag akkurat flybillettene. Jeg har sjekket med norske tannleger, men jeg finner ingen som med hånda på hjertet påstår at thailandske tannleger er dårligere enn norske.
De eneste komplikasjoner jeg har hatt, er den 'siste kronen på verket', som jeg fikk gjort i Norge. Jeg startet hos min norske tannlege så fort jeg kom hjem fra Thailand i april, fulgte opp med 3 konsultasjoner for rotfyllinger med 3 ukers mellomrom, (da ble det sommerferie for tannlegen), og fortsatte med tilpassing og plassering av en krone, akkurat ferdig til jeg skulle dra til Thailand igjen i september. I denne kronen har jeg nå fått en betennelse, slik at vi må fjerne kronen, rense opp og få en ny krone.

Jeg er senere blitt fast kunde, og kan ikke få fullrost min thailandske tannlege. Du finner rimeligere tannleger enn dette, men denne kan jeg gå god for. Det er med andre ord ingen ting i veien for å la besparelsen ved å bruke thailandske tannleger, betale for en tropisk ferie.

Jeg har etterhvert byttet ut de fleste av mine fyllinger, og minst fått 6 nye kroner her, så nå har jeg sikert minst 6 tur/retur flygninger tilgode å dra til Thailand for. (Skal ikke nevne at Brit nå også har tatt implantater, (dvs. hun er halveis i sin andre) og er så fornøyd at hun har begynt å smile igjen ..... og det gjør jo at vi har et par cruise til Bahamas tilgode!!!! .)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar